Wednesday, April 23, 2008

Petrol Terengganu Sumbangkan 20 Billion Setahun Kepada Kerajaan

Petrol Terengganu Sumbangkan 20 Billion Setahun Kepada Kerajaan Pusat

Jika royalti ..yang disekat-sekat.. lima peratus itu bernilai RM1 Billion, bermakna nilai sebenar petrolium yang ..dilunggah atau dikorek.. di perairan Terengganu tentulah RM20 billion setahun.





Angka itupun rasanya dikira tatkala nilai pasaran antarabangsa dibawah USD100 setong sedangkan nilai sekarang sudah lebih daripada itu.





Saya tak pasti sama ada rakyat Terengganu perasan atau tidak, akan nilai sebenar yang amat besar itu kerana balik-balik angka yang disebut ialah RM1 billion.



( Nilai ini cuma 5% dari 20 billion )

Besar betul nilai sumbangan dan pengorbanan rakyat Terengganu kepada kerajaan pusat melalui petronas. Jumlah itu belum dicampurkan lagi dengan sumbangan oleh Sarawak yang lebih besar lagi.





Justeru kemana perginya yang RM19 bilion lagi itu. Saya tak tahu kerana bukan bidang saya namun rasanya tentulah belum ditolakkan dengan kos pengeluaran manakala selebihnya kepada petronas yang tentunya untuk kerajaan pusat.





Jika sudah dapat sumbangan begitu besar daripada perairan Terengganu apa salahnya berikan terus yang RM1 billion itu betul-betul kepada kerajaan Terengganu. Cuma 1 sedangkan kamu dah ambil 19.





Kesian benar dengan rakyat Terengganu. Dengan hasil bumi yang begitu besar yang kamu miliki sepatutbya kamu boleh hidup senang sekalipun tidak sekaya rakyat Brunei Darussalam.





Kepada orang Terengganu, teruskanlah perjuangan menuntut hak kamu itu. Sebagai orang Islam dari Negeri Sembilan saya akan terus mendoakan kejayaan perjuangan kamu.

0 comments: